کار کردن با افرادی که از اونا خوش تون نمیاد

رئیس تون از شما خواستهه تا روی پروژه جدیدی کار کنین، اما مشکلی هست: این پروژه رو باید با مینا، یکی از همکاران تون که اصلا از اون خوش تون نمیاد، بکنین.

 

تخصص مینا واسه رسیدن به اهداف این پروژه ضروریه، اما اون فردی طعنه زنه که همیشه با دید منفی به مسائل نگاه می کنه و معمولا به ایمیلاتون جواب نمی ده. به نظر شما اون فردی بی توجه و خودپسنده، اما در عین حال، دل تون می خواد حتما در این پروژه حضور داشته باشین. پس چه جوری می تونین با اینکه اصلا از مینا خوش تون نمیاد در کنار اون خوب کار کنین؟

در این مقاله، به این موضوع می پردازیم که به چه دلیل کار کردن در کنار افرادی که از اونا خوش تون نمیاد مهمه و راه هایی رو بررسی می کنیم که به کمک اونا می تونین بر این حس خود پیروز شده و به شکل حرفه ای و موثر با اعضای تیم تون همکاری کنین.

اهمیت شکست دادن حس بیزاری

فرقی نمی کنه کجا کار می کنین و چه وظیفه ای بر عهده دارین، آخرش در طول مدت فعالیت تون، زمانی پیش بین که مجبور هستین با فردی که از اون خوش تون نمیاد کار یا معامله کنین. این شخص می تونه مشتری، همکار یا رئیس تون باشه.

روابط منفی اثر خود رو بر شما می ذارن. احتمال داره که کار کردن با این افراد واسه تون ایجاد استرس کنه، یا با تلف کردن وقت و انرژی بهره وری رو کاهش بده یا اینکه نظرات منفی این افراد شما رو ناراحت کنه. کار کردن با اونا می تونه شما رو تخلیه ی احساسی کرده و حتی در بلندمدت ممکنه باعث شه کارتون رو ترک کنین.

اگه بتونین یاد بگیرین چه جوری خوب با این افراد کنار بیایید، استرس تون کاهش پیدا کرده و از کارتون لذت بیشتری می برین، با کسب این توانایی شاید بتونین پروژه ها و وظایف جدیدی رو هم قبول کنین.

راه حلایی واسه کار کردن با افرادی که از اونا خوش تون نمیاد

ممکنه به خاطر اینکه همکار تون رو دوست ندارین، احساس گناه کنین. با این حال، کنار نیامدن با افراد چیزی عادیه. همه ما ارزشا و عادات کاری متفاوتی داریم که بعضی وقتا ممکنه با ارزشای بقیه تقابل داشته باشن، به ویژه وقتی بیشتر زمان روز رو با یکی از همکاران مون رفت و امد داریم.

از مراحل زیر استفاده کنین تا بتونین رابطه مؤثر و پربازده تری داشته باشین:

۱. موقعیت رو درک کنین

اول باید بین همکاری که کمکی به شما نمی کنه یا خسته کننده س با همکاری که قصد زورگویی داره و اجازه نمی ده کارتون رو انجام بدین، فرق قائل شید.

شاید همکاری که در جلسه به شما طعنه و کنایه زده روز بدی داشته، اما اگه این منفی بودن ادامه پیدا کنه و تبدیل به یک روال دائمی شه، مشکل ساز میشه.

بعد به خودِ رفتار نگاه کنین. از وظایف گروهی بن و شیت استفاده کنین تا فهمیده باشین اون رفتار چه جوری روی شما، همکاران و سازمان تون اثر میذاره. بر توانایی شما در انجام کار تون اثر داره؟ به فرد خاصی در تیم تون آسیب میرسونه؟ بر انسجام تیم تون اثر می ذاره؟

واسه حل این مسئله باید به همه این موارد رسیدگی شه. با این حال، در موارد دیگر با احتیاط عمل کنین: اگه دلیل اینکه از فردی خوش تون نمیاد، سبک زندگی یا عقاید سیاسی اوست، بهتره کمی بیشتر مدارا کنین.

۲. دلیل رفتار رو بررسی کنین

اول به این فکر کنین که به چه دلیل از اون فرد خوش تون نمیاد. اون چه کاری انجام می ده که شما رو عصبانی می کنه؟ شاید رفتار منفی یا عصبی کننده ی اون فرد، شما رو به یاد یکی از خصایص خودتون که از اون خوش تون نمیاد، میندازه.

مثلا، شاید به خاطر این از همکار تون خوش تون نمیاد که اون پشت سر بقیه غیبت می کنه. شاید غیبت کردن یکی از عادات رفتاری شما بوده که سعی کرده بودین اونو از بین ببرین و حالا از اینکه می ببینن هنوزم میل به غیبت دارین، عصبانی میشید. پس مشکل رفتاری همکار تون همیشه شما رو به یاد مشکل خودتون میندازه. شاید این فرد شما رو به یاد شخص دیگری که در گذشته از اون بیزار بودین میندازه. یا شاید اون سبک کاری متفاوتی با شما داره، یا رویکردش به انتقال اطلاعات و ارتباطات با راه و روش شما در تضاده.

بررسی دلایل نفرت داشتن از همکارتان کار رقابت برانگیزیه، اما اگه می خواید با خودتون صادق باشین، با درک بهتر این شخص می تونین خودتون رو هم بهتر بشناسین.

۳. سعی کنین با اون رابطه برقرار کنین

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟

این شخص باید خصوصیات زیادی داشته باشه که شما از اونا خوش تون نمیاد. اما احتمال داره خصوصیات مثبت هم داشته باشه. اونا رو پیدا کنین. با کدوم خصوصیات فردی و شخصیتی اون رابطه برقرار می کنین.

کار کردن با افرادی که از اونا خوش تون نمی آید آموزشی

همدلی رو تمرین کنین: خودتون رو به جای اون بذارین و ببینین به چه دلیل این فرد این جور رفتار می کنه. شاید در زندگی سختیای زیادی رو تحمل می کنه. ازموقعیتای ادراکی استفاده کنین تا بتونین دیدگاه های فرد مقابل رو درک کنین.

استفاده از بررسی رفتار دوطرفه که راهی واسه شناخت تعاملات انسانیه، هم می تونه به درد بخور باشه. هر چقدر بهتر نقشای متفاوتی رو که افراد بازی می کنن بشناسین، بهتر می تونین از این شناخت واسه بهبود بخشیدن به روابط تون استفاده کنین.

سعی کنین زمان بیشتری رو با این فرد بگذرونین تا بتونین درک بهتری از دیدگاه ها و انگیزهای اون پیدا کنین. بهتره این کار رو در موقعیتای غیر رسمی مثل غذاخوردن به همراه اعضای تیم انجام بدین. این کار ممکنه واسه شما عالی نباشه اما کلید غلبه ی شما بر این نفرت، شناخت بهترتان از این فرده.

نکته:

بخشی از رابطه برقرار کردن با بقیه اینه که قضاوت رو کنار گذاشته و سریع نتیجه گیری نکنیم. شاید دلایلی منطقی واسه طرز رفتار اون شخص وجود داشته باشه. شاید اون مشکلات جسمی یا خانوادگی زیادی داره. قبل اینکه مردم رو سریع مورد قضاوت بذارین، بهتره به این مسائل فکر کنین.

۴. با اون در این رابطه صحبت کنین

جا و زمان مناسبی رو پیدا کنین تا بتونین با فرد مقابل به تنهایی صحبت کنین. از چهارچوب زیر واسه مطرح کردن مورد و رسیدن به راه حل استفاده کنین:

  • اعتراف کنین که بین شما نا آرومی هست.
  • رفتاری که باعث به وجود اومدن نا آرومی شده رو مشخص کنین.
  • مثالایی در این مورد مطرح کنین.
  • توضیح بدین که این اعمال چه جوری بر شما اثر می ذارن.
  • بپرسید که واسه ساخت یک رابطه خوب چه کاری می تونین انجام بدین.

نکته:

اگه شما مدیر این فرد هستین، باید با آرامش، از اون انتقاد کرده و اونو هدایت کنین. مراقب باشین که رفتارتون شکل تهاجمی و خشن به خود نگیرد، و به طرف زورگویی کشیده نشه.

کار کردن با افرادی که از اونا خوش تون نمی آید آموزشی

۵. احساسات خود رو مدیریت کنین

بیزاری حس نیرومندیه و وجود این حس درون شما ممکنه باعث ناراحتی تون شه. می تونه تمرکز شما رو به هم بزنه و روی انجام دیگر وظایف کاری تون هم اثر منفی بزاره.

با تغییر رفتار خود در مقابل موقعیتای پُرتنش، می تونین این حس رو کم کنین. یاد بگیرین که چه جوری احساسات تون رو مدیریت کنین، تا بتونین با قاطعیت و متانت با اینجور موقعیتایی روبرو شید.

اگه با شخصی رفت و امد منفی دارین، واسه آروم شدن اقدامات فوری بکنین: از موقعیت دور شید یا تمرینات تنفس عمیق رو بکنین، اجازه ندین حالات روحی منفی تون بر رفتارتون با بقیه اثر بزاره.

روشای آروم شدن مثل یوگا یا مراقبه، می تونه به کاهش استرس کمک کنن و خودآگاهی رو زیاد کنن. ورزش روزانه، به شما در مدیریت استرس در محیط کار کمک می کنه، به ویژه اگه بتونین قبل از کار ورزش کنین.

اگه رابطه شما و این فرد با نا آرومی زیاد و دشمنی همراه باشه ممکنه بعضی وقتا باعث بروز درگیریایی شه. مهارتای حل دعوا رو یاد بگیرین تا به شکل حرفه ای و سریع این مشکل رو حل کنین.

۶. حس منفی نسبت به کسی رو با افراد دیگر در بین نذارین

شاید وسوسه شید که این حس بیزاری رو با دیگر همکاران تون هم مطرح کرده و ساعتا خصوصیات منفی فرد مورد نظر رو موشکافی کنین. به یاد داشته باشین که غیبت کردن، اخلاقیات رو زیر سؤال می بره و حرف زدن پشت سر همکاران به اعتبار شما آسیب می زنه.

اگه می خواید در مورد روابط کاری بد تون صحبت کنین، این کار رو خارج از محیط کاری انجام بدین. مثلا، با یکی از دوستان صمیمی یا اعضای خونواده تون درباره اون صحبت کنین.

کار کردن با افرادی که از اونا خوش تون نمی آید آموزشی

نکته:

اگه کسی که با اون در کار مشکل دارین، در سطح متفاوتی از شما قرار داشته باشه، صحبت کردن با اون در مورد حسی که دارین مشکل می شه. مثلا، اگه این فرد رئیس شما باشه، ممکنه نگران باشین که مطرح کردن این موضوع مانع پیشرفت شما در کار شه یا اگه شما مدیر این فرد باشین، ممکنه نگران متهم شدن به رفتار مغرضانه شید. در هر دو حالت اگه از کلمات اشتباه استفاده کنین، اعتبار شما در خطر خطر قرار خواهد گرفت. با تمرین می تونین این مشکل رو حل کنین. تمرین به شما کمک می کنه تا احساس اعتمادبه نفس بیشتری داشته باشین و به شما اجازه می ده بی غرضانه صحبت کنین.

دسته‌ها: آموزشی