کارمند نمونه بودن مثل اینه که کسب وکار شخصی خودتون رو داشته باشین، کسب وکاری با کمترین خطر و مشتری هایی محدود. شما به عنوان کارمند، روی چیزی تمرکز می کنین که مشتریان اصلی تون یعنی کارفرما، مدیر ارشد یا سرپرست تون از شما توقع دارن. یک کارمند نمونه آموزش می بینه و خودشو وقف وظایفش می کنه. از آنجایی که هر شغلی واسه رسیدن به موفقیت، رموز مخصوص خودشو داره و یک کارمند نمونه هم دارای خصوصیاتیه که اونو از بقیه کارمندان جدا می کنه، در این نوشته می خواهیم درباره راهکارهای تبدیل شدن به یک کارمند نمونه با شما صحبت کنیم.

 

۱. واسه تبدیل شدن به یک کارمند نمونه باید رفتاری حرفه ای داشته باشین

یادتون باشه جایی که شما کار می کنین، ممکنه یک کسب وکار شخصی، بیمارستان، یک اداره دولتی یا حتی یک مغازه خرده فروشی کوچیک باشه، اما زمین بازی نیس! مگه اینکه کارمند یک مجموعه ورزشی یا سرپرست یک زمین بازی باشین. پس یادتون باشه کارمندِ هر جایی که هستین، داشتن اخلاق حرفه ای مهم ترین رُکن موفقیت شماس.

مطمئن باشین هم ارباب مراجعه و هم کارکنان، فرق بین یک کارمند شوخ طبع و فردی که سعی می کنه فریب شون بده رو خوب می فهمن. منظورم از کارمند شوخ، کسیه که شخصیت مثبتی داره و البته همیشه هم لبخند بر لب داره. خودتون هم حتما تابه حال با اینجور افرادی برخورد داشته اید و فرق بین این افراد و بقیه رو متوجه شدین. این افراد انرژی خوبی دارن و حال شما رو خوب می کنن. اخلاق حرفه ای چیزیه که فرسنگا از فریب فاصله داره و تضمین کننده ی موفقیت شما در بخش ی کاری تونه.

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

۲. انتقادپذیر باشین و یاد بگیرین درنهایت احترام انتقاد کنین

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

وقتی مورد انتقاد قرار می گیرین، نقاط ضعف و اولویتای کاری تون به شما یادآوری می شن. اگه رئیس یا یکی از همکاران تون به نحوی آزاردهنده شما رو مورد انتقاد قرار میدن، به سرعت واکنش نشون ندین چون همه چیز خراب تر می شه. هوشمندانه ترین حرکت در این موقعیت اینه که اجازه بدین هردو نفرتان آروم تر شید، بعد با هم صحبت کنین.

دوستان عزیزم لازم نیس احساسات تون رو مخفی کنین اما در عین حال طوری رفتار کنین که فرد دلخواه متوجه قصد پاک شما واسه حل مشکل بشه. بهش بگید می خواید مسئله حل شه و دوست دارین همون گونه که اون از شما توقع داره، اون کار رو پیش ببرین.

۳. شغل تون رو خوب یاد بگیرین و وظایف تون رو به بهترین راه بکنین

دوستان عزیزم هر شغلی سختیای خودشو داره. پس خواه شغل تون خسته کننده و کم درآمده و خواه سخت و پُردرآمد، بهتره کارتون رو خوب یاد بگیرین. پیشرفت در یک کار معمولا با توانایی و انگیزه فرد واسه انجام اون، وفاداری فرد به محل کارش، ظرفیت و استعداد اون کارمند و میزان تحصیلات اون رابطه مستقیم داره. وقتی کسی نمی دونه چیجوری باید در شغلش پیشرفت کنه یا نمیتونه کارش رو به بهترین راه بکنه، بهترین کار اینه که به جای بهونه تراشی واسه کم کاری هاش، سراغ شغل دیگری برود تا بتونه در اون شغل احساس بهتر و پیشرفت قابل توجه تری داشته باشه.

۴. با همکاران تون روابط بهتری برقرار کنین

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

هر فردی در بخش ی فعالیت خود دارای مهارت ویژه ایه و همه ما می تونیم هنگام احتیاج، از مهارتای همدیگه بهره ببریم. پس سعی کنین رفتارتون با همه همکاران تون متواضعانه ، همراه با محبت و احترام باشه. این روش بیشتر از چیزی که فکرش رو می کنین، قدرتمنده و می تونه خوشنامی شما رو بیش ازپیش افزایش بده. از طرفی سعی کنین از کارمندانی که رفتار مناسبی ندارن و به بقیه بی احترامی می کنن، فاصله بگیرین.

۵. واسه آموختن مهارتای جدید، هیچ فرصتی رو از دست ندین

اگه سازمان یا شرکت شما واسه افزایش رتبه کاری یا تحصیلی کارمندان، دوره های آموزشی ترتیب می ده یا هزینه دوره های آموزشی کارمندانش رو پرداخت می کنه، حتما از این امکانات استفاده کنین. کسب مهارتای جدید و یادگیری بیشتر، شما رو فردی بااستعداد معرفی می کنه و نشون می ده که همیشه علاقه مند به یادگیری هستین، پس نسبت به بقیه از یک زندگی باکیفیت تر برخوردارید. این موضوع جایی اهمیت پیدا می کنه که مثلا اگه سازمان شما بنا به دلایلی مجبور به کاهش نیرو شه، شما رو که چندین تخصص دارین و فرد سخت کوشی هستین، هیچوقت از دست نخواد داد. حتی اگه اتفاقی بیفته و کارتون رو از دست بدین، می تونین از دیگر مهارت هاتون بهره ببرین و در کمترین زمان شغل دیگری پیدا کنین.

۶. کارتون رو خوب بکنین

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

یکی از راه های تبدیل شدن به یک کارمند نمونه اینه که خوب کار کنین، به موقع سرکار حاضر شید و بذارین مدیران تون ببینن که در کارتون وارد هستین. در یک کلام خوش سابقه باشین و اجازه ندین به کم کاری و وقت نشناسی شُهره شید یا به عنوان یک فرد آماتور زبانزد بقیه شید. همونجوریکه خودتون هم میدونید، غیبای تکراری، پشت گوش انداختن کارا یا عقب انداختن شون، دریافت تذکرای تکراری به خاطر رفتارهای غیرحرفه ای یا دور از شأن محیط کاری، نبود رعایت مقررات محیط کار و برخورد نامناسب با ارباب مراجعه، از مهم ترین مواردی هستن که باعث اخراج شدن افراد می شه. یادتون باشه بهونه دست کسی ندین تا لازم نباشه واسه حفظ شغل تون، به کسی توضیح بدین.

۷. وقت شناس باشین

هر روز کمه کم ۱۵ دقیقه زودتر از شروع ساعت کاری در محل کارتون حاضر شید. اینطوری حتی اگه در راه رسیدن به محل کارتون اتفاق پیش بینی نشده ای هم بیفته، بازم سر وقت می رسین. ممکنه مجبور شید اتومبیل تون رو جایی دورتر از محل کارتون پارک کنین و تا اداره پیاده برید پس باید اینجور مواردی رو پیش بینی کنین تا سر وقت برسین. حتی اگه یکی از مشتریاتون کمی زودتر برسه، شما اونجا هستین تا با اون خوش وبش کنین و این خودش در روند کاری شما مهمه. اگه کمی زودتر راه بیفتید و به موقع به محل کارتون برسین، کسی که با شما کار داره معطل نمی شه پس شکایتی هم مبنی بر معطلی یا تلف شدن وقت از طرف ارباب مراجعه دریافت نخواهید کرد و سابقه تون پیش رئیس خراب نمی شه.

۸. همیشه از کارفرمای خود بپرسید انتظار چه نتیجه ای رو داره

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

پرسیدن این سؤال از مدیر یا سرپرست تون به این معناست که شما یه قدم از بقیه همکاران تون جلوتر هستین و موفق تر از ۹۵ درصد کارمندان هستین. وقتی کارتون رو بلد باشین و اونو به بهترین راه بکنین، کافیه بدونین مطلوب ترین نتیجه در یک پروژه کاریِ به ویژه چیه، اون وقت همون هدف رو دنبال کنین، همت نشون بدین و مشکلات رو برطرف کنین تا درنهایت موفق شید.

۹. راه حلا و پیشنهادهایتان رو ارائه بدین

اگه می خواید یک کارمند نمونه باشین، درباره مسائل کاری و پروژه های جور واجور بی خیال نسبت به موضوع نباشید. ممکنه راه حلی که پیشنهاد می کنین یا راه حلی که ارائه میدید درست نباشه، اما مهم اینه که همکاران و مدیران تون شما رو به عنوان یک فرد فعال بشناسن که کار و منافع سازمان براش مهمه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری یک مشاور املاک موفق باشیم؟

دوستان عزیزم درسته که قانع کردن بقیه کار مشکلیه اما کافیه بکوشید و اعتماد بقیه رو جلب کنین اون وقت راه تون واسه همیشه صاف می شه. معمولا واسه هر مشکلی یک یا چندین راه حل هست ممکنه رئیس شما از راه حل تون خوشش نیاد اما سعی کنین درمورد حل مشکل مثبت اندیش باشین نه اینکه آیه ی یأس بخونین. از طرفی حواس تون باشه که مشکلات زندگی تون رو وارد محیط کارتون نکنین اگه نتونین این دو رو از هم جدا کنین و مشکلات شخصی راندمان کاری تون رو پایین بیاره، ممکنه از دید رئیس یا سرپرست تون، فرد ضعیفی جلوه کنین، پس واسه پروژه های مهم سراغ شما و اصطلاحا شما رو بازی نمی دن چون اونا به باهوش ترین و متعادل ترین فرد گروه شون به عنوان مشاور یا مجری کار احتیاج دارن.

۱۰. وقت تلف نکنین

واسه به نتیجه رساندن کار یا پروژه ای که به شما محول شده، دست دست نکنین. عزم تون رو جزم کنین و کارتون رو در مهلت تعیین شده تموم کنین. افراد دقیقه نودی معمولا جزو نمونه ها نیستن پس دقیقه نودی نباشید چون رئیس تون هم مثل هر فرد عادی دیگری تحملی داره و اگه از کوره در برود، اصلا واسه شُهرت کاری شما خوب نیس.

۱۱. سرتون فقط به کار خودتون باشه

حاشیه سازی، پرداختن به شایعها و سخن چینی در محیط کار جزو رفتارهای یک کارمند نمونه نیس، پس غیر از وظایف تون روی چیز دیگری تمرکز نکنین. هیچ کارفرمایی واسه شایعه پراکنی، سخن چینی و پرداختن به حاشیه، به کارمندانش حقوق نمی ده. اگه دوست دارین با همکاران تون روابط خوب و صمیمانه ای داشته باشین، در طول روز چند کلمه حرف زدن، ناهار خوردن یا رفت و اومد کردن با اونا اصلا اشکالی نداره. ولی وقت گذراندن با همکاران در ساعات کاری و به مدت طولانی، به کار شما آسیب وارد می کنن. از طرفی معمولا رئیس این نوع رفتارها رو زیر نظر داره و اثر خوبی روی اون نمی ذاره چون وقتی یکی از کارمندان به سراغ همکارش میره و اونو به حرف میگیره، هردو از تمرکز کامل روی کارشون بازمی مثل.

تصور کنین شما دارین با همکار خود حرف میزنین و هم زمان رئیس تون از اونجا عبور می کنه و شما رو می بینه. تا اینجا مشکلی پیش نمیاد، اما بهتره زودتر حرف تون رو تموم کنین و سر کارتون برگردید چون صورت خوشی نداره اگه رئیس تون برگردد و شما رو بازم در همون وضعیت ببینه. چون به نظر میاد از کارتون میزنین. درضمن اگه مشکلی پیش بیاد، ممکنه خدایی نکرده شما به عنوان عامل اصلی شایعها یا حاشیه سازی بدنام شید. هیچ وقت پیشه رئیس ، پشت سر همکاران تون حرف نزنید چون این کار نه تنها روش خوبی واسه نزدیک شدن بهش نیس بلکه یک رئیس اینجور فردی رو شخصی فریبکار یا توطئه گر تلقی می کنه.

۱۲. همیشه فردی فعال باشین

دوستان عزیزم واسه تبدیل شدن به یک کارمند نمونه باید به اندازه ای فعال باشین که هیچ کاری روی میزتون نمونه. کارا رو به ترتیب و درنهایت سرعت و دقت بکنین.

۱۳. پوشش مناسب داشته باشین

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

یادتون باشه لباسی که واسه محیط کارتون انتخاب می کنین، روی تصویری که از خودتون تو ذهن همکاران و رئیس تون به وجود میارید، اثر مثبت یا منفی داره. از طرفی اگه شغلی دارین که مستقیما با ارباب مراجعه در رابطه هستین، پوشش مناسب واسه تحت اثر قرار دادن مشتری و نشون دادن ارزش کارتون، اهمیت ویژه ای داره.

۱۴. سرتون رو بالا بگیرین و اعتماد به نفس تون رو حفظ کنین

آرامش و اعتماد به نفس انرژی شما رو واسه جست و خیز در محیط کار بیشتر می کنن و باعث می شن مطمئن و کاربلد به نظر برسین.

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

۱۵. واسه انجام پروژه های کاری داوطلب و فعال باشین

دوستان عزیزم وقتی در محل کارتون صحبت از انجام یک پروژه می شه، نگران این نباشید که آخر کار کی مورد تعریف و تعریف قرار میگیره، رئیس تون خیلی بیشتر از چیزی که فکرش رو می کنین به همه چیز آشنایی داره. به فکر کارِ تیمی باشین و تک رَاون رو از یاد ببرین. بذارین افتخارِ به انجام رساندن یک پروژه واسه کل تیم تون باشه. با داوطلب شدن واسه شرکت در یک پروژه، دست تون بازه و می تونین انتخاب کنین که کجای بازی باشین. به هرحال وقتی قراره بخشی از مسئولیت کار رو برعهده بگیرین، بهتره یکی از اولین کسائی باشین که واسه انجام اون کار پا پیش می ذاره.

۱۶. در محل کارتون زیاد با تلفن صحبت نکنین

محل کار همونجوریکه از اسمش برمیاد، محل پرداختن به کار و مسئولیتای شغلیه. پس گوشی تلفن تون رو در کشوی میز بذارین و سعی کنین فقط در موارد لازم از تلفن استفاده کنین.

۱۷. تا پایان ساعت کاری تون به انجام وظیفه ادامه بدین

دوستان عزیزم کارمند نمونه مثل دیگر کارمندان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مونده به پایان ساعت کاری، محل کارش رو ترک نمی کنه. چنددقیقه ی پایانیِ روز کاری که سرتون خلوته، میزتون رو سر و سامان بدین و واسه کارای فردا برنامه ریزی کنین.

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

۱۸. کارمندان جدید رو راهنمایی و تشویق کنین

چیجوری یک کارمند نمونه باشیم؟ آموزشی

وقتی کارمندان جدید و جوون تر شروع به کار می کنن، اونا رو راهنمایی و تشویق کنین. یادتون نرود که خودتون هم زمانی تازه وارد و ناشی بودین. به عنوان یک مربی اجرای نقش کنین و اگه می ببینن کسی کارش رو خوب انجام نمی ده، سعی کنین کمکش کنین. لازم نیس به جای کسی کار کنین، حواس تون باشه افرادی که از بقیه سوءاستفاده می کنن و مسئولیت هاشون رو به گردن بقیه میندازن، با افرادی که واسه انجام کارشون به کمک احتیاج دارن، فرق دارن. دوستان عزیزم در برابر تازه واردها به کلماتی که استفاده می کنین، دقت کنین. سعی کنین فضا دچار نارضایتی، ناراحتی یا اختلافات بین فردی نشه. بدگویی و حاشیه هم که مثل همیشه ممنوعه!

۱۹. پذیرش، کلید اساسی پیشرفتای کاریه

در بعضی موارد نباید بحث کنین. سیاستای کلی سازمان یا محل کار شما، به رؤسا و کارفرمایان تون مربوط می شه. پس، اگه به مواردی برخوردید که به نظرتون یک جای کار ایراد داره، سعی کنین تصمیمات و راه و روش رئیس تون رو درک و قضاوت کردن رو متوقف کنین. سیاستای کلی هر کسب وکار یا یک سازمان از منافع کلی اون پیروی می کنه. سعی کنین در بعضی مسائل دخالت نکنین و طبق اصول سازمان پیش برید.

۲۰. قدرشناس باشین

تشکر کردن چه از رئیس تون و چه از دون پایه ترین کارمند یا کارگر محل کارتون، خوبی شما رو میرسونه و واسه تون احترام میاره. یادتون باشه، تشکر از افراد به اونا انگیزه می ده تا با جون ودل کاری رو که از دست شون بر میاد، واسه شما بکننن.

منبع : wikihow


دسته‌ها: آموزشی