شاید عبارت توضیح شغل کمی مبهم یا ناآشنا به نظر برسه و شاید با دیدن این عنوان قید خوندن این متن رو میزنین. اما بدونین که واسه کسب و کارای نه چندون بزرگ، نوشتن توضیح شغل خوب و مناسب، بسیار حیاتیه. توضیح شغل مناسب، موجب جذب نیروهای بااستعداد می شه. توضیح شغل یعنی قلب مراحل جذب نیرو، واسه موفقیت بیشتر در کار و کاسبی. نوشتن توضیح شغل مناسب و درست، کار ساده ایه. تنها باید اصول اونو بدونین و عناصر لازم رو بهش اضافه کنین. توضیح شغل به تصمیم گیریای واحد منابع انسانی مثل: استخدام، اخراج و پیشرفت، کمک شایانی می کنه. در این متن نکات لازم واسه نوشتن توضیح شغل مطرح شده.

واسه جذب خواهندگان مناسب چیجوری توضیح شغل بنویسیم؟

درباره شرکت تون توضیح بدین

به طور دقیق چیزی که رو که کار و کاسبی شما انجام می ده، بیان کنین. مشکل خیلی از شرکتا اینه که یه طرفه به رابطه جذب نیرو نگاه می کنن و فراموش می کنن، شاید گزینه های دیگری از رقبا هم به دنبال کارجو هستن و شاید این خواهندگان هستن که ترجیح میدن به گزینه های دیگر هم فکر کنن. پس این نکات رو در نظر بگیرین:

  • شرکت شما در چه زمینه ای مشغول به فعالیته و چه تعداد نیرو داره.
  • بیانیه مأموریت شرکت تون رو قید کنین.
  • آمارهای تأثیرگذار در مورد ی رشد شرکت رو بگید.
  • فرهنگ سازمانی و وضعیت کار تیمی رو در شرکت تون توضیح بدین.

این بخش، یعنی توضیحات «درباره ما»، واسه هر شرکت باید حدود ۳ تا ۵ جمله باشه.

جزئیات موقعیت شغلی رو توضیح بدین

چیجوری یک توضیح شغل مناسب واسه کارمندان مون بنویسیم؟ آموزشی

یکی دیگر از اشکالات کسب و کارای جور واجور به ویژه کسب و کارای کوچیک در نوشتن توضیح شغل، مشخص نکردن ریز فعالیتای کارکنانه. شفاف بیان نکردن جزئیات فعالیتای شغل اعلام شده باعث می شه افرادی که دقیقا مناسب هستن واسه شغل مورد نظر پیدا نشن و تعداد خیلی از افراد نامربوط و نامناسب به طرف شما بیان. با مشخص کردن جزئیات، هم اونا سردرگم نمی شن و هم وقت و انرژی شما گرفته نمی شه. فعالیتای جزئی و دقیق نقشه کاری موقعیت شغلی رو مشخص می کنه. مسئولیتای لازم واسه مشاغل رو فهرست کنین. اهداف اصلی هر کارمند رو بازگو کنین، وظایف روزانه و هفتگی و ماهیانه و روش گزارش دهی به چه شکله و چیزای دیگه ای به جز اینا. بگید که جلسات شغلی و ارتباطات با بقیه در سازمان شما چیجوری تعریف می شه. نمونه ای از این مسئولیتا و وظایف به این شکله:

  • بررسی و انجام امور بانکی روزانه؛
  • ارائه گزارشای روزانه در مورد حسابداری به مدیریت؛
  • تصویب خواستهای مربوط به هزینه و چیزای دیگه ای به جز اینا.

وقتی مسئولیتای مشخصی رو فهرست می کنین، باید مهارت ها و تجربه های لازم واسه موقعیت شغلی رو هم قید کنین. واسه مؤثر شدن این فهرست، در توضیح شغل می تونین فهرست خود رو اولویت بندی کنین. مهارت ها و تجارب به درد بخور و لازم رو به ترتیب اهمیت فهرست بندی کنین. به یاد داشته باشین مهارتایی که به بهتر شدن موقعیت شغلی کمک می کنه ولی لزومی هم به وجودشون نیس، در بخشای انتهایی فهرست قرار بگیرن. مثلا:

  • سه سال سابقه کار در رابطه در مورد ی روابط عمومی؛
  • آشنایی با کار تیمی؛
  • وقت شناسی، دقت و انتقادپذیری؛
  • توانایی انجام اضافه کاری.

همونجوریکه دیدید در فهرست بالا، با اولویت بندی مهارت ها و تجارب درخواستی در مورد ی جذب نیرو رو به رو بودیم. با برشماری اولویتا به ترتیب اهمیت، دورنمای مناسبی از موقعیت شغلی اعلام می کنین.

وضعیت دستمزد و جبران خدمات رو مشخص کنین

چیجوری یک توضیح شغل مناسب واسه کارمندان مون بنویسیم؟ آموزشی

مشخص کردن حدود پرداخت و نحوه ی جبران خدمات کارکنان در توضیح شغل بسیار مهمه. در بیشتر آگهیای جذب نیرو خبری از میزان دستمزد نیس. کارفرمایان به بهونه ی اینکه نحوه ی انجام کار، بنا به میزان تجربه و آموزشای احتمالی، میزان پرداخت رو تغییر می ده، از شفاف اعلام کردن دستمزد پرهیز می کنن. در حالی که راستی پایه و پایه روابط موفق کسب و کاره و تفکر نادرستیه که فرد رو از چیزی که حق مسلم اون واسه دانستنه، محروم کنین. بعضی وقتا، روش پرداخت واسه شرکت مشخص نیس. به ویژه در کسب و کارای کوچیک تر، نحوه ی جبران خدمات کارکنان قبل از استخدام واسه رؤسا و مسئولین مشخص نیس. در این حالت میشه با کمی تحقیقات در بازار مورد نظر، به اطلاعات خوبی رسید. مثلا میشه با مراجعه به سایتای معتبر مثل لینکدین یا افراد در رابطه در مورد ی کاری وارد گفت و گو شد یا آمارهای پرداخت شرکتای بزرگ و پیشرو یا شرکتای حریف و فعال در صنعت مورد نظر رو بررسی کرد. میشه با بقیه همکاران مشورت کرد و با نگاه دقیق به بودجه بندی، توانایی مالی شرکت و ظرفیت کار و کاسبی خود تصمیمات لازم رو واسه جبران خدمات گرفت. اما همیشه دقت کنین که حقوق پرداختی شما به کارکنان در مقایسه با بقیه کارکنان داخل و یا خارج شرکت مساوی باشه. با روشای جور واجور سعی کنین میزان پرداخت مناسب رو حدس بزنین. متخصصین فکر می کنن در طیف پرداختی درست، حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد اختلاف بین بالاترین میزان پرداخت و کمترین اون دیده می شه. در پرداخت، جدا از اینکه حقوق اصلی کارکنان به جوایز، بنا و بیمه ها و چیزای دیگه ای به جز اینا هم توجه کنین. در بعضی مشاغل، پورسانتا و کمیسیون و… هم مطرحه. در نظر داشته باشین که این دسته از پرداختا جزو برنامه اصلی پرداخت هستن یا حالت جانبی دارن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری کودکی خلاق داشته باشیم

راه های ارتباطی مشخصی واسه تماس داشته باشین

چیجوری یک توضیح شغل مناسب واسه کارمندان مون بنویسیم؟ آموزشی

آسونترین روش، تعیین پست الکترونیکی واسه جذب نیروه و از خواهندگان خواسته می شه که رزومه، پیشنهاد نامه و یا جواب خودشون به پرسشی تخصصی رو بهش نشانی بفرستند. این مرحله یه قدم اساسی در تصفیه خواهندگان دلخواه و مناسبه. در بررسی ساده، گزینه هایی که ویژگیای مناسب رو ندارن از دایره ی انتخاب حذف می شن.

بخشای اختیاری: ویژگیای رفتاری و محیط کاری

خیلی از نظریهای سازمانی به اهمیت تناسب شخصیت فرد با سازمان می پرازن و توجه به این موضوع رو در جذب نیرو مهم می شمارند. با این دیدگاه، باید بدونین که شخصیت متناسب با سازمان شما چیجوریه. اگه در توضیح شغل این مسئله رو مطرح بفرمایید، در انتخاب آسون تر قدم بزرگی ورداشته اید. در توضیح شغل به توضیح محیط کاری هم بدین. خواسته کننده باید بدونه که به طور انفرادی کار می کنن یا به عنوان عضوی از یک تیم. میزان انعطاف پذیری در انجام شغل به چه صورته و ناظر یا راهنمایی واسه خواسته کننده پس از پذیرش هست یا نه. فرق شغل در شرکت شما نسبت به بقیه محیطای کاری چیه و دقیقا چه نوع کاری می خواید. شفاف سازی در مورد ی محیط کاری و رفتار دلخواه واسه جذب نیرو، چشم انداز خوبی واسه انتخاب به شما و خواسته کننده می ده.

چیجوری یک توضیح شغل مناسب واسه کارمندان مون بنویسیم؟ آموزشی

توضیح شغل بخش مهمی از هر کسب و کاره. چه مدیر شرکتی بزرگ باشین و چه کارآفرینی نوپا، باید واسه جذب نیروی مناسب و موثر توضیح شغل مناسبی تهیه کنین. فراموش نکنین در دنیای امروز، همه چیز علمی شده و برخورد ارباب و رعیتی با متقاضیانی که با خود استعداد، تجربه و توانایی میارن، خیلی وقته که به تاریخ پیوستهه. هر چند بازم در خیلی از موارد در جذب نیروها، شفاف سازی و روش درست توضیح شغل ندیده گرفته می شه، شما در کسب و کارتون متفاوت باشین و بدونین توجه علمی به فرایندهای جذب نیرو و توضیح شغل در درجه اول واسه خودتون به درد بخور هستش.

منبع : fitsmallbusiness


دسته‌ها: آموزشی