چیجوری یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟

حتما واسه شمام پیش اومده که یک بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان حسابی توجهتان رو جلب کنه؛ عاشقش شید یا حتی حس نفرت خاصی بهش پیدا کنین. تا به حال به این موضوع فکر کردین که یک بیلبورد تبلیغاتی چه ویژگی ای داشته که اینطور شما رو مات و مبهوت کرده؟ اگه قراره واسه محصول خود تبلیغی بنویسین یا حتی به نوشتن محتوای تبلیغاتی علاقه مند هستین این مطلب واسه شماس. امروز قراره براتون ۱۰ راه حل معرفی کنیم که به شما اطمینان میدن، بیلبورد تبلیغاتی شما بیشترین شانس دیده شدن رو داره و از اون مهم تر در یاد می مونه.

 

۱. شش کلمه یا کمتر ایده آله

فرض کنین شما هنگام خوندن بیلبورد تبلیغاتی در حال حرکت هستین، دراین صورت زمان زیادی واسه نگاه کردن به بیلبورد ندارین. شش ثانیه متوسط وقتیه که واسه خوندن یک بیلبورد تبلیغاتی صرف می شه. پس حدود شش کلمه، تموم چیزیه که شما واسه رساندن پیام تون باید از اون استفاده کنین. شما می تونین این تعداد رو باتوجه به طول کلمات و سادگی اونا کمی افزایش بدین اما قانونی که اینجا هست اینه که هر چه کمتر، بهتر. تیترهایی که به شکل پاراگرافای کوچیک نوشته می شن، خونده نمی شن و معنای این حرف اینه که اگه برند، محصول یا سرویس پیچیده ای ارائه میدید، نباید از بیلبوردای تبلیغاتی استفاده کنین.

۲. سعی کنین دیده شید اما باعث مشکل نشید

چیجوری یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟ آموزشی

بیشتر وقتا هدف بیلبوردهای تبلیغاتی رانندها، موتورسوارها، دوچرخه سوارها یا عابران پیادهه (به این دلیله که شما تنها چند ثانیه زمان دارین که پیام تون رو برسونین). این موضوع نگرانی ی جالبی واسه تبلیغ کنندها ایجاد می کنه؛ شما می خواید دیده شید اما نمی خواهید مسئولیت یک تصادف بزرگ یا کوچیک بر گردن شما بیفته. بعضی از تابلوای تبلیغاتی به خاطر جلب توجه بیش ازحد و ایجاد مشکل در راننده به عنوان عامل تصادف مجرم شناخته شدن. درنتیجه با اینکه دیده شدن اهمیت خیلی زیادی داره، اما نباید طوری باشه که باعث مشکل شه.

۳. بیلبورد جای مناسبی واسه جواب مستقیم نیس

بیلبوردهای تبلیغاتی افتضاحی وجود دارن که با شماره تلفنای جور واجور و آدرسای اینترنتی پر شدن. با اطمینان میشه گفت ۹۹٫۹ درصد از افرادی که این بیلبوردها رو می خوندن تماس نخوان گرفت و به صفحه های اینترنتی مراجعه نخوان کرد. بیلبوردهای تبلیغاتی رسانه های تبلیغاتی درجه دوم هستن، به این معنی که واسه ساختن برند و حمایت از کمپینای تبلیغاتی مناسب هستن و نمی تونن تحولات خیلی بزرگ بسازن. اگه می خواید اثر بیشتری روی جامعه ی هدف تون بذارین، از چاپی، در تلویزیون، رادیو، آگهی، سایتای اینترنتی و ایمیلی مستقیم استفاده کنین. بیلبوردهای تبلیغاتی تنها واسه رساندن پیامای کوتاه مناسب هستن. باوجود این اگه آدرس پایگاه اینترنتی یا شماره تلفن شما در تیتر قرار داره و دلیل قانع کننده ای واسه اون هست، میشه واسه این قانون استثنا قائل شد.

۴. باهوش باشین اما زیادی زرنگ نباشید

یک بیلبورد تبلیغاتی اگه جذاب نباشه، موردتوجه قرار نمی گیره. بیلبوردی که هوشمندانه طراحی شده باشه، توجه ها رو به خود جلب می کنه و اثر پایداری روی افراد می ذاره. در انتخاب این روش باید مراقب بود. اگه تابلویی زیادی پیچیده طراحی شه، خیلی از افراد نمی تونن پیام اونو بفهمن و متوجه اون نمی شن.

به عنوان یک قانون هدف شما این نیس که مردم پس از دیدن بیلبوردتان از خود بپرسند چه اتفاقی قراره بیفته. کنایهای چشمی پیچیده اینجا خیلی مناسب نیستن. کارشناسان می گن اگه مثل معمایی باشه که باید اونو حل کرد، زمانی که بیننده متوجه پیام بیلبورد می شه، احساس می کنه کاری انجام داده. اما بیلبوردهای تبلیغاتی باید خیلی ساده تر از این باشن. باهوش و بامزه باشین، اما به بینندها معمایی ندین که حتی انیشتین هم واسه حل اون به دردسر میفته. شما مشغول هستین، نه اینکه بخواهید میزان هوش تون رو به رخ بقیه بکشین.

۵. هرچه تعداد بیلبوردا بیشتر باشه بهتره

اجاره ی بیلبورد تبلیغاتی ارزون نیستن، اما اگه فقط یک بیلبورد داشته باشین نمی تونین اثر زیادی بذارین. بیلبوردا وسایل مهمی واسه هستن، اما به حمایت احتیاج دارن. پس شما به تعداد خیلی از اونا احتیاج دارین؛ طوری که تا جای ممکن چشما رو متوجه خود کنن. هر بیلبورد تبلیغاتی شاخصی داره که بهش ناخالص هدف زنی (GPR) گفته می شه و طبق عواملی مثل ترافیک، قابل مشاهده بودن، موقعیت، اندازه و چیزایی مثل این، تعیین می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری یک توضیح شغل مناسب واسه کارمندان مون بنویسیم؟

این شاخص به شما عددی بین ۱ تا ۱۰۰ می ده. اگه این عدد ۵۰ باشه، معنی اون اینه که در هر روز کمه کم ۵۰ درصد افرادی که در منطقه تردد می کنن، یکی از بیلبورداتون رو می بیننن. اگه شما تنها یک تابلو داشته باشین، میزان تاثیرگذاری شما در مقایسه با زمانی که ۴ یا ۵ تابلو دارین، خیلی کاهش پیدا می کنه. شما همیشه می خواید به شاخص ۱۰۰ دست پیدا کنین، اما همچین چیزی اصلا ارزون نمیشه. واسه اینکه در یک ماه ۵۰ بار دیده شید، باید ده ها یا صدها دلار هزینه کنین. در مناطقی مثل نیویورک این قیمت خیلی افزایش پیدا می کنه.

۶. پیام تون رو ننویسید، اونو نشون بدین

چیجوری یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟ آموزشی

ایده های خلاقانه واسه روی بیلبورد پیاده کنین. یک بیلبورد ساده استاندارده، اما خیلی موثر نیس. بیلبورد شما می تونه سه بعدی باشه، بخشای متحرک داشته باشه و حتی در اونا از انیمیشن استفاده کنین. هیچ دلیلی وجود نداره که شما یک تابلوی بزرگ با یک نقاشی ساده داشته باشین. شما این فرصت رو دارین چیزی ایجاد کنین که توجه ها رو به طرف خود جلب کنه و در خاطر بمونه. پس شما می تونین اثر بیشتری بذارین. مثالی ساده از اینجور بیلبوردهایی، تبلیغی واسه رعایت قوانین رانندگیه که بسیار موردتوجه قرار گرفت. قیمت تابلوهای سه بعدی کمی بیشتر از تابلوهای معمولیه، اما تأثیرگذاری اش هزاران بار بیشتر از تابلوهای ساده س!.

۷. از هرگونه تکرار پرهیز کنین

شما فضای خوبی دراختیار دارین که می تونین واسه از اون استفاده کنین. هزینه نصب و اجاره ی بیلبورد بسیار زیاده و باید از هر اینچ اون به شکلی هوشمندانه استفاده کنین. اگه از تیتری استفاده می کنین که تصویر شما رو توضیح می ده، درواقع کلمات تون رو هدر دادین. اگه تصویر شما گویا نیس یا ارتباطی با محصول تون نداره، دراین صورت فرصت تون رو تلف کردین.

۸. بیلبورد باید ساده باشه

بیلبوردها خیلی سریع میگن. در بیشتر موارد شما زمانی که درحال رانندگی با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت هستین، این بیلبوردها رو می ببینن، درنتیجه باید پیام رو به شکلی مستقیم و مؤثر انتقال داد. بیلبورد جای مناسبی واسه طراحان نیس که بخوان طرح بندیای پیچیده رو امتحان کنن. بیلبورد باید روشن و توی چشم باشه و هرچه ساده تر باشه قدرت انتقال اون بیشتر هستش.

۹. به اندازه لوگو توجه کنین

چیجوری یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟ آموزشی

یکی از مهم ترین چیزایی که باعث واکنش مشتریا می شه، بزرگ ترکردن لوگوه. دلیل این موضوع روشنه. تولیدکنندها هزینه زیادی واسه پرداخت می کنن و توقع دارن زمانی که مصرف کنندهای در خیابون تردد می کنن، برند شون تو ذهن مصرف کننده اثبات شه. اما این کار باید به شکلی متوازن انجام شه و اگه لوگو بیش ازحد بزرگ باشه باعث اخلال در انتقال پیام می شه و اگه بیش ازحد کوچیک باشه، هیچکی نمیتونه با اون رابطه برقرار کنه.

۱۰. آزمون طول دست رو انجام بدین

بسیار ؛ شما از همه قوانین بالا پیروی کردین و بیلبورد فوق العاده خودتون رو طراحی کردین که تمیز، کوتاه، دارای اختلاف رنگ خوب و جذابه و خوب می تونه توجه مشتریا رو جلب کنه، اما بیلبورد شما خوب دیده، خونده و درک می شه؟ اینجا آزمونی سریع هست که به شما اطمینان می ده، مشغول اتلاف پول و زمان بقیه نیستین. بیلبوردتان رو در اندازه یک کارت ویزیت پرینت بگیرین. بعد اونو در فاصله طول یک دست از خودتون نگه دارین. همه چیزایی که پیش از این روی صفحه نمایشگر کامپیوترتان می دیدید، دیده می شه؟ اگه نه، اون موارد رو اصلاح کنین. به یاد داشته باشین که فقط ۵ تا ۱۰ ثانیه واسه انتقال پیام تون وقت دارین.

چیجوری یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب طراحی کنیم؟ آموزشی




دسته‌ها: آموزشی